Annoncører lugter blod

"Vi vil have mere for mindre," lyder kravet fra de danske annoncører, som har høj selvtillid i forhandlingerne om årsaftaler.
Ole Nørskov

"Vi vil have mere for mindre," lyder kravet fra de danske annoncører, som har høj selvtillid i forhandlingerne om årsaftaler.

Når forhandlingerne om årsaftaler på tv trækker ud denne gang, undrer det ikke Otto B. Christiansen, direktør i Dansk Annoncørforening.

”TV-selskaberne vil simpelt hen have flere penge, end annoncørerne er villige til at betale, og det kommer til at betyde, at vi enten slet ikke lukker nogen aftaler, eller at de bliver lukket på et lavere niveau end sidste år,” siger han.

Annoncørerne er nemlig ikke bange for at brænde inde med reklamebudgetterne.
”Tv-stationerne har jo ikke udsolgt, så man behøver ikke at booke lang tid i forvejen,” siger Otto B. Christiansen.

Hvis annoncørerne venter til sidste øjeblik, kan tv-selskaberne blive tvunget til at sælge til meget lave priser.
”De sælger en letforgængelig vare. Dagen efter er det jo for sent for dem,” siger Otto B. Christiansen.

I det hele taget lugter annoncørerne blod, når det gælder kontaktpriserne. Og en række faktorer gør, at der er grund til at tro, at der ligger mere bag udmeldingen fra annoncørerne end den rituelle dans, der altid opføres i forbindelse med forhandlingerne.

Den blodige krig på printmarkedet, nettets hastige fremmarch og en truende recession er med til at gøre forhandlingerne lettere for annoncørerne og sværere for tv-stationerne.
”For at sige det lidt groft: Hvis du som marktingchef ikke kan få gode priser nu, så burde du måske se dig om efter noget andet at lave,” siger Otto B. Christiansen, som tror, at tv bliver tvunget til at levere flere øjenpar for den samme pris, hvis de vil opnå samme indtjening som hidtil.

”Ellers flytter annoncekronerne endnu hurtigere til nettet. Samtidig har gratisaviserne nået så højt et bundniveau, at vi kan spørge: Hvorfor vi skal annoncere i forbindelse med Paradise Hotel, når vi kan nå flere til en lavere kontaktpris i Nyhedsavisen?” siger Otto B. Christiansen, som har følgende råd til de danske marktingchefer:
”Gem et par millioner i skuffen til guerilla-markedsføring og øjebliksindfald. Fortæl medierne, at de kan få del i dem, hvis de har et godt tilbud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu