2007 gjorde ondt på Metro International, Søndagsavisen og Mecom. I andet halvår oplevede alle tre medieselskaber et fald på over 30 procent.
MediaWatch
2007 gjorde ondt på Metro International, Søndagsavisen og Mecom. I andet halvår oplevede alle tre medieselskaber et fald på over 30 procent. Det skriver Berlingske Tidendes 'Medier og Marked'. Ifølge medieanalytiker Henrik Schultz fra Kaupthing Bank bliver 2008 et udfordrende år. "Det store spørgsmål er, om markedet allerede har justeret for forventningerne og medieselskabernes adfærd eller om det viser sig, at kursfaldene ikke var nok," siger han til avisen. Har aktiemarkedet reageret for kraftigt, er der generelt et stort potentiale i medieaktierne, for så er de i øjeblikket undervurderet væsentligt. Men hvis kursfaldet fortsætter, så vil 2008 medielederne står over for store udfordringer. Især de annoncefølsomme selskaber, der også blev ramt sidste år, må ifølge Henrik Schultz forvente et hårdt år 2008. Jobannoncer og boligannoncer vil være de mest udsat, mens annoncer fra fødevareproducenter er mere stabile.
Del artikel
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.
Kilder og kommentator peger især på ét opsigtsvækkende interview med Jørgen Ejbøl som kimen til ændringerne fredag, der efterlader ubesvarede spørgsmål om, hvad der nu skal ske i JP/Politikens Hus.
Den nye fungerende formand i koncernbestyrelsen har siddet med om bordet siden 2022. Forinden da var han i 15 år en del af toppen i mediekoncernen Schibsted.
Det er ikke kun koncernbestyrelsen, som den tidligere forsvarsgeneral forlader. Også bestyrelseskredsen i Jyllands-Postens Fond, der er en af de to ejerfonde, træder han ud af.