Analyse: Aviser er bedst til online-nyheder

MediaWatch

Hvis regeringen vælter, eller en ny tsunami rammer, er det næppe dr.dk, som brugerne klikker sig ind på - man vælger et site fra en avis. Det viser en netop færdiggjort analyse af online-brugernes fornemmelse for de otte mest brugte mediesites. Resultaterne bringer ny viden til markedet om online-mediernes arbejdsbetingelser, som ikke hidtil har været til rådighed. Én af analysens overraskende resultater er, at DR og TV 2 ikke opfattes som de førende online medier. Det gør derimod aviserne på flere områder. Analysen viser, at tv2.dk og dr.dk som forventet er ganske godt med som online-medier, de har meget indhold og et stort potentiale. Men de opfattes ikke nødvendigvis som førende medier på en række felter, som formentlig er prestigeområder for dem. Mange af avisernes sites opfattes som bedre og hurtigere opdateret med nyheder og andet. Når det gælder Breaking News, bedømmes de fleste aviser i undersøgelsen som et bedre valg, end dr.dk og tv2.dk. Dr.dk er langt nede af listen over sites, hvor online mediebrugerne først vil søge hen, når der er Breaking News i farvandet. Analysen er lavet i samarbejde mellem mediabureauet Maxus og analysevirksomheden UserNeeds. Den inkluderer 7.863 interviews med respondenter om deres fornemmelser for online-medier. Der er spurgt til medierne, dr.dk, tv2.dk, eb.dk, borsen.dk, berlingske.dk, bt.dk, pol.dk og jp.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu