Medieprofessor: P3 bør bidrage med 300 mill.

MediaWatch

P3 kunne afhjælpe DRs økonomiske problemer, og derfor er det ulogisk, at Danmark er et af få lande, hvor public service fås uden reklame. I Norge accepterer man, at NRK bringer annoncer på sine web-sider. Og EU's nye regler har i høj grad liberaliseret reglerne for partnerskaber og produktplacering i radio og tv. Anker Brink Lund, professor ved CBS International Center for Business and Politics, mener, at DR også kunne følge den vej og supplere sine indtægter. Men det afvises indtil videre af beslutningstagere både fra højre og venstre. Afvisningen er måske forståelig, når det gælder regulære reklameblokke i tv, men medieprofessoren står til lyd for, at man letter på den rigide reklameforskrækkelse. "P3 og dr.dk ville næppe tage ubodelig skade af en smule annoncetilskud. Det ville næppe heller være nogen katastrofe, hvis private virksomheder med åben pande indgik som sponsorer, f.eks. for sport og litteraturoplæsning, hvor DR føler sig presset til at spare," siger Anker Brink Lund. Han vurderer overfor MediaWatch, at P3 alene kunne bidrage med ca. 300 millioner kr. i årlige reklameindtægter, hvilket svarer til den besparelse, som DR er ramt af. Det bør ikke være et problem, ifølge Anker Brink Lund. Den eneste forhindring er, hvis medieordførerne hellere vil have, at DR fortsat er afhængig af politisk dikterede indtægter, påpeger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu