Branche afventer millionkampagne i DTT information

MediaWatch

Snart kan politikerne tage stilling til, hvordan de 50 millioner kr., der er afsat til en DTT informationskampagne, skal anvendes. Medieaftalen har afsat 50 millioner kr. til en informationsindsats over tre år, for at sikre en glat overgang fra analog tv til DTT i oktober 2009; både for den almindelige seer og for branchen. Det er temmelig mange penge, som flere aktører i reklame- og kommunikationsbranchen gerne vil have del i. Siden medieaftalen blev indgået i sommeren 2006, har processen ikke rigtigt bevæget sig. MediaWatchs kilder oplyser, at der er gået politik i sagen; forstået på den måde, at mange forskellige aktører forsøger at positionere sig til at skulle løse opgaven. Det spiller muligvis også ind, at der er god tid til oktober 2009, og indsatsen overfor den almindelige seer vil gøre mest gavn i månederne op til den 1. oktober 2009. Det kan også tænkes, at man afventer at få udpeget en gatekeeper, der - ikke helt ulogisk - bør indgå i planlægningen eller lede opgaven. Status er, at Kulturministeriet arbejder på at kunne forelægge en plan for det videre arbejde med anvendelsen af de 50 millioner kr. overfor de mediepolitiske ordførere, oplyser kontorchef Lars Banke til MediaWatch. Ministeriet ser sig derfor ikke i stand til at besvare spørgsmål om informationsindsatsen på nuværende tidspunkt. Kulturministeriet understreger over for MediaWatch, at Brancheforeningen Digitale Medier, der klart har positioneret sig som et DTT informationscenter, ikke skal regne med, at den er garanteret at få opgaven på forhånd. Det understeges endvidere, at der ikke bliver tale om, at forskellige virksomheder kan søge fra en pujle af informationsmidler. Lars Banke afviser også, at ministeriet ikke venter på, at der findes en gatekeeper, der skal "lede opgaven".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu