Medarbejderne har selv nøglen til nyt DR

MediaWatch

Medarbejderne er afgørende for, om det går i den ene eller den anden retning ved den skillevej, som DR står ved. Det mest interessante ved situationen er, at krisen giver DR en unik mulighed for at repositionere sig selv og skabe en helt ny selvforståelse og plads i det samlede mediebillede. Sådan lyder analysen af situationen på DR fra mediekommentator Kaj Højvang. Over for MediaWatch ser han to scenarier for sig – det rigtig gode og det virkelig dårlige. Det optimale vil være, at DR "slipper" af med de 300 mest overflødige og mindst forandringsvillige medarbejdere, og så kan krisen kan vise sig at blive startskuddet til en tiltrængt forandring for DR. Det vil blandt andet - kombineret med Ulrik Haagerup som nyhedsdirektør - kunne løfte DR's nyhedsformidling op i sin egen liga. Det vil skabe et DR, som er langt mere moderne og offensivt tænkende, hvor man åbner helt for alt det kreative potentiale. DR ville blive branchens allermest spændende legekammerat - ikke mindst fordi DR er fri for at tænke på, om de spændende idéer nu også gavner bundlinjen. Kaj Højvangs andet scenario er det, man ser antydninger af lige nu - at DR går i selvsving og bevæger sig ud af slisken ned i et sort hul. Det er forståeligt, at medarbejderne er dybt frustrerede, men de risikerer at blive DR's og DR's ledelses værste fjender i den økonomiske genoprettelsesproces. Strejke er et DR-levn fra gamle dage - man har ikke set TV 2's medarbejdere nedlægge arbejdet, selv under de mest urimelige vilkår, påpeger Kaj Højvang. Strejke indebærer også, at man fuldstændig overlader banen til alle de konkurrenter, som man slås med om lytternes, seernes og brugernes tid og opmærksomhed. Højvang ser en situation, hvor DR risikerer at forspilde chancen for modernisering og for at spille nogen væsentlig rolle på det danske mediemarked i årevis fremover. Sker det, vil det være TV 2, som vil overtage al nytænkning og initiativ, men alene med et kommercielt udgangspunkt. Dermed vil DR være reduceret til en aktør, der i endnu højere grad blot kopierer det især TV 2 gør, og som ikke har medarbejderne med sig i en kampgejst og vilje til at gå helt egne veje med unikt, originalt indhold, spår Kaj Højvang. Læs også www.hoivang.blogspot.com.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu