Udenlandske reklamebureauer taber terræn
Der er ikke længere penge i, at lade danske filialer af internationale reklamebureauer tage sig af konkurrencen. Bureauerne taber terræn i ny imagemåling Der er ikke megen sjov ved at være ansat i de store, internationale reklamebureauer i Danmark. Derfor klarer de sig dårligt i Berlingskes Nyhedsmagasins undersøgelse af de 40 største reklamebureauers image. I toppen af den danske liste findes mange danskejede bureauer i mellemstørrelsen og en række specialbureauer. Hvis de har en international kæde i ryggen, så har bureauet stadig en enestående dansk profil. Listen er bygget på vurderinger fra bureauernes kunder i 2006, og i toppen af listen finder man PeopleGroup på førstepladsen, på andenpladsen Kunde & Co., mens Propaganda McCann befinder sig på en tredjeplads. Administrerende direktør Jan Duckert fra PeopleGroup siger i en kommentar til målingen, at de internationale kæders danske bureauer blev etableret for at betjene internationale kunder i en dansk udgave - men metoden fungerer ikke så godt længere, og der er ikke mere tale om noget attraktivt marked. Han siger, at det især er regneark-politik hos de store firmaer, der skræmmer de kreative kræfter bort.