Udenlandske reklamebureauer taber terræn

MediaWatch

Der er ikke længere penge i, at lade danske filialer af internationale reklamebureauer tage sig af konkurrencen. Bureauerne taber terræn i ny imagemåling Der er ikke megen sjov ved at være ansat i de store, internationale reklamebureauer i Danmark. Derfor klarer de sig dårligt i Berlingskes Nyhedsmagasins undersøgelse af de 40 største reklamebureauers image. I toppen af den danske liste findes mange danskejede bureauer i mellemstørrelsen og en række specialbureauer. Hvis de har en international kæde i ryggen, så har bureauet stadig en enestående dansk profil. Listen er bygget på vurderinger fra bureauernes kunder i 2006, og i toppen af listen finder man PeopleGroup på førstepladsen, på andenpladsen Kunde & Co., mens Propaganda McCann befinder sig på en tredjeplads. Administrerende direktør Jan Duckert fra PeopleGroup siger i en kommentar til målingen, at de internationale kæders danske bureauer blev etableret for at betjene internationale kunder i en dansk udgave - men metoden fungerer ikke så godt længere, og der er ikke mere tale om noget attraktivt marked. Han siger, at det især er regneark-politik hos de store firmaer, der skræmmer de kreative kræfter bort.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu