Mobilgennembrud sænkes af alternativer

MediaWatch

Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening er ikke overrasket over, at mobiltelefonens gennembrud som medieenhed udebliver. Mobilens manglende gennembrud fremgår af en ny undersøgelse udført af Index Danmark, som DRRB er del af. Det er første gang, at et organ i reklamebranchen fortolker betingelserne for de nye medier, som også reklamebranchen holder godt øje med. Overfor MediaWatch peger DRRB på, at danskerne bruger de forskellige muligheder og enheder, som ipod, mobil, blackberry etc., til det, de er bedst til. Mobilen har endnu ikke fået sit gennembrud som fælles medieplatform, fordi mobilernes størrelse og kvalitet ikke passer til brugernes behov, og fordi der findes mange alternativer til mobilen. "Sagt på en anden måde, så har den danske mediebruger typisk et bedre alternativ til mobiltelefonen lige ved hånden, når der skal ses tv, høres musik og radio eller læses nyheder," siger direktør Bjørn Karlsholt, DRRB, til MediaWatch. Han henviser til, at mobiltelefoner har en lille skærm, sammenlignet med mange andre enheder. Det kan virke hæmmende, hvis man f.eks. vil se tv og læse en nyhedsartikel. Når der gælder musik og radiobrug, kan en egentlig musikafspiller indeholde flere numre og har typisk en bedre lyd, bedre forbindelse, længere batteritid m.v. Index Danmark-undersøgelsen viser, at brugerne godt ved, at mobiltelefonen kan bruges til en hel masse, men de foretrækker at bruge den til de gamle formål – samtale og et hav af sms’er. De teknologiske tilbud strømmer ud til folk, men Index Danmark-undersøgelsen indikerer, at selv i kernemålgrupperne er telefonen ikke en indlysende medieplatform. Mobiltelefonen bruges godt nok som MP3-afspiller og til at høre radio på, men det er stadig kun 25 procent af de adspurgte mellem 15-29 år, der bruger deres mobiltelefon til at høre radio, og blot 8 procent bruger mobilen til video-streaming.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu