Undersøgelse: Mobilen ses ikke som et medie

MediaWatch

Mobilen har ikke fået et mediegennembrud, viser ny undersøgelse fra Index Danmark. Brugerne ved godt, at mobiltelefonen kan bruges til en hel masse, men de foretrækker stadig at bruge den til de gamle formål – samtale og en strøm af sms’er. Det er en af konklusionerne i undersøgelsen "Projektet Mobile Medier", som følger mobile enheders udvikling og brug af dem blandt danskere mellem 15-39 år. De teknologiske tilbud strømmer ud til folk, men de kan ikke følge med. Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, der er blandt initiativtagerne til undersøgelsen, noterer sig, at selv i kernemålgrupperne er telefon ikke en indlysende medieplatform. Mobiltelefonen bruges som MP3-afspiller og til at høre radio på, men det er stadig kun 25 procent af de adspurgte mellem 15-29 år, der bruger deres mobiltelefon til at høre radio, og blot 8 procent bruger mobilen til video-streaming. Når det gælder køb og brug af mobiltelefoner er kvinder og mænd på samme niveau. Men gælder det anskaffelsen af andre mobile enheder, halter kvinderne efter mændene. Det ser dog ud til at være et spørgsmål om tid, før kvinderne er på niveau med mændene i forhold til køb og brug af iPod og MP3, da deres intentioner om køb langt overstiger mændenes. Den "rigtige" MP3-afspiller – uden mobiltelefon – er populær. Fra tidligere at være forbeholdt de unge, er enheden i dag er lige udbredt i alle aldersgrupper op til 39 år. Resultaterne er baseret på en undersøgelse, der er gennemført for Index Danmark, hvor 1.500 personer har deltaget. Undersøgelsen blev gennemført i sommeren 2006, og del to blev gennemført i september 2006. Bag Index Danmark står Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB), Danske Dagblades Forening (DDF) og Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU) samt TNS Gallup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu