Ny TV 2-direktør møder stærk, selvbevidst kultur

MediaWatch

TV 2-direktør tiltræder i dag det nye job, og omstillingsvillighed er en af de egenskaber, direktøren efterspørger fra medarbejderne. "Der er en meget stærk kultur på TV 2, der hedder "vi ved bedst". Det kan opfattes som en svaghed eller en styrke, f.eks. når det brænder på, så holder man tæt sammen," erkendte den tidligere direktør Peter Parbo for et par dage siden overfor P1. Den nye direktør, Per Mikael Jensen påpegede selv et andet TV 2-forhold. Han sagde til Børsen, før han blev ansat, at han ikke ville kunne overleve i et politisk system som TV 2. Få vil være uenige i, at Per Mikael ankommer til en veletableret medievirksomhed med en særlig ånd og kultur. Den ånd er bygget op på erfaring og præget af mange år med medvind og succes. Barndommen og opvæksten som en politisk inficeret virksomhed, som Per Mikael selv antyder, har formentlig også efterladt sig spor. Per Mikael Jensens opgave er at bringe den store danske medievirksomhed videre, udvikle den teknologisk, kommercielt og redaktionelt, sprede den over andre platforme, og fastholde den som et attraktiv medieselskab, der kan sælges. Det er ikke en hemmelighed, at TV 2 har en række ledere og mellemledere med mange års anciennitet, hvoraf flere har været med at opbygge virksomheden. Ifølge MediaWatch' kilder skyldtes fyringen af Peter Parbo blandt andet, at bestyrelsen med Niels Boserup i spidsen var trætte af et ledelseshold, hvor Peter Parbo og afdelingscheferne omkring ham arbejdede temmelig autonomt og forfulgte egne interesser og agendaer. Per Mikael Jensen erkender gerne overfor MediaWatch, at han rykker ind i en meget succesrig medievirksomhed, og han er ikke tvivl om, at TV 2s kultur er stærk og en del af forklaringen på TV 2s succes. "Jeg ved ikke præcis, hvilken kultur TV 2 har, for jeg kender den ikke godt nok, men jeg har arbejdet flere steder og er ikke uvant med at komme til et nyt sted, der har sin særlige korpsånd. Det har vi også på Metro." Når Per Mikael skal fremhæve de kvaliteter blandt medarbejderne, som han selv har erfaret giver succes, er opskriften: "Hårdt arbejde, kreativitet og nye måder at gøre tingene på." Den nyslåede TV 2-direktør har samtidig noteret sig, at udviklingen viser, at der findes en ganske forandringsvillig kultur hos TV 2, der både lancerer nye tv-kanaler og online-tjenester og ønsker at drive en radiokanal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu