Bureau: Det ultimative mobile medie bliver succes

MediaWatch

3G-telefonen bliver en succesrig medieterminal, hvis udbyderne ser bort fra de traditonelle indholdsgenrer og afgrænsninger. Mediabureauerne investerer betydelige ressourcer i at analysere mediebrugernes vaner og motivation. Det er dog ikke altid, de når til de samme konklusioner. I en artikel på MediaWatch den 16. september udtrykte Mediabroker stærke reservationer om 3Gs fremtid som platform for massemedier. Direktør Peter Ottesen pegede på et basalt problem for 3Gs medieambition: "Hvornår og hvor ofte har gennemsnitspersonen behov for mobiltelefonen til andet end snak og sms. Konklusionen kan meget vel være, at der ikke er meget plads i forbrugernes adfærd til telefonen som medie," sagde han. På Carat Danmark er man optimistisk anlagt. Bureauet har allokeret mere personale og tid for at kortlægge alle muligheder i den digitale verden. Bureauets digitale afdeling er på otte personer og indhenter snart tv-afdelingen i størrelse. "Selvfølgelig bliver 3G telefonen en succes som medieterminal," siger direktør Henrik Jensen til MediaWatch. "Omsætningshastigheden på mobiltelefoner er meget høj, og kan ikke kun forklares med designmæssige forbedringer. Forbrugerne efterspørger altså nye features, som f.eks. spil, kamera, radio og mp3-funktionalitet i deres mobiler." Problemet er snarere, at mange af disse services indtil videre ikke er en indtjeningskilde for teleselskaberne, påpeger Carat. Det er muligt, at den nuværende soloaktør, 3, endnu ikke har ramt plet, forklarer Carat-direktøren. Men han er overbevist om, at udbyderne nok skal finde frem til det indhold, som de skandinaviske mediebrugere tænder på. Det er blot et spørgsmål om tid. "3G kommer, men om det lige bliver selskabet 3, der har succes med det, er endnu et åbent spørgsmål." Carat og Mediabroker er enige om, at vi endnu ikke kender den berømte killer application, der tænder den brede befolkning. "Der er ingen facitliste for hvilket type indhold, der for alvor fungerer på 3G, men mange af de handlinger, som vi bruger nettet til i dag, giver også mening at udføre mobilt; e-mail, messenger, nyheder, krak, betting, osv. Konvergensen er kun lige begyndt. Bedre terminaler og hastighed, som netop 3G giver os, vil have en acceleratoreffekt på udviklingen, og skabe nye brugssituationer, som vi ikke kender til i dag," supplerer New Media Director Uffe Henriksen. 3G-udbyderne vil til gengæld fejle, hvis de forsøger at presse de kendte indholdsgenrer ned i et nyt medie. 3G som medie vil givetvis hen af vejen nedbyde genrer og grænser og udvikle egne rammer for indholdet, spår Carat.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu