Berlingske klar til at folde sig ud på nettet

MediaWatch

Berlingske Tidende justerer sin strategi på internettet. Aktiviteterne skal drives mere selvstændigt, og det bliver på brugernes og internettets præmisser. Berlingske.dk skal leve sit eget liv. Der er reelt ingen grænser for, hvad det gamle avisbrand kan udvikle sig til online, selv om nyheder og underholdning naturligvis vil spille den væsentligste rolle. "Vi er midt i en digital planlægning for årtiet ud," siger Peter Lindegaard til MediaWatch og løfter sløret for den overliggende strategi. Berlingske Tidende har gjort op med dagbladets hidtidige grundopfattelse af, at lange artikler var guldet. Ledelsen har accepteret internettets karakter og erkendt, at de gode lange artikler fra den trykte avis ikke er det optimale internetindhold. Det er derimod de hurtige, korte nyheder. "Vi har flere klik på små korte artikler fra internetredaktionen end på lange artikler fra den trykte version, og det vidner om internettets beskaffenhed. Internettet er et selvstædigt medie, og vi skal agere i mediet på dets egne præmisser," fastslår Peter Lindegaard. Den erkendelse fører nu til store nye ambitioner for Berlingske Tidendes tilstedeværelse online. "Vi skal være det website, folk tyer til først, når de søger nyheder. De skal vide, at vi er først, og vi skal udnytte internettets stærkeste side, nemlig den hurtige tilstedeværelse med koncis information." Det er en svær øvelse i et stort bladhus at omredigere hele sin samlede produktion af nyheder, information, baggrund og underholdning, så det bedst kommer til sin ret i et helt andet medie - online. Peter Lindegaard og kollegaer befinder sig fortsat i udviklingsprocessen, men det står klart, at der næsten ingen grænser er for, hvilke knobskydninger Berlingske online kan foretage, hvis der er efterspørgsel på dem. "Berlingske Tidende online kan sagtens udvikle sig til noget forskelligt og andet end den trykte avis. Det er klart, at nyhedsformidling fortsat er kernekompetencen, men under brandet 'berlingske.dk' er der vidde muligheder for at servicere interesserede læsere og brugere," siger Peter Lindegaard. Næsten alle redaktionelle områder vil kunne knobskyde som selvstændige medieenheder under Berlingske-brandet. Peter Lindegaard nævner Berlingske Bil og Golf, blot som eksempler. Udover erkendelsen af internettets karakter lanceres den nye internetoffensiv også, fordi Berlingske Tidende i dag ikke er tilfreds med de indtægter, man får ud at sine nuværende online-aktiviteter. Annoncering på internettet er ellers den hurtigst voksende mediekategori i 2005. Berlingske Tidende har for nylig taget det næste skridt ved at lukke af for gratis adgang til dele af indholdet, mens hovedparten fortsat er tilgængelig, hvis man anvender et gratis log-in. Peter Lindegaard kan konkludere, at kombinationen af annonceindtægter og abonnement ikke har fundet sin rette balance for avisen, der trods planer om en mere selvstændig internetenhed fortsat ser internettet som en løftestang til at fastholde abonnenter til den trykte version.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu