TV 2 tager digitale sorger på forskud

MediaWatch

TV 2 overspiller bekymringerne for fremtiden. Ingen kender spillereglerne og konkurrencesituationen i det digitale sendenet anno 2009, mener mediabureau. TV 2 er bekymret ved udsigten til, at der slukkes for de analoge tv-signaler i 2009 og udelukkende sendes digitalt. Privatisering eller ej, så frygter tv-stationen for sin indtjening og status som eneste fuldt landsdækkende tv-station, når den i alle husstande får selskab af et stort antal kommercielle tv-stationer, herunder TV3 og Kanal5. Det kommer til at koste TV 2 markedsandele og dermed et større millionbeløb. TV 2 føler sig derfor i en udsat position og har foreslået, at man får mulighed for at opkræve abonnementsbetaling. TV 2s direktion har foretaget en række beregninger, der viser de mulige konsekvenser for TV 2. Det værste scenario giver TV 2 et fald i reklameindtægterne på op mod 300 mio. kr. TV 2 tror dog realistisk på en reduktion på omtrent 160 mio. kr., som opstår, fordi TV 2 vil miste markedsandele med øget konkurrence. "TV 2 skal selvfølgelig vise rettidig omhu for landets største tv-station, men bekymringerne forekommer en kende tidlige og på et usikkert grundlag. Der mangler for mange brikker i billedet, før vi tør foretage en seriøs bedømmelse af konkurrencen på tv-reklamemarkedet i 2009," siger Broadcast Director Flemming Jensen fra Mediaedge:cia. En af de manglende brikker er, at politikerne ikke har fjernet måske den største forhindring for drift af det nye sendenet; nemlig at alle kommercielle TV-kanaler helst skal med på sendenettet. Men flere af dem sender på engelske regler og har ingen særlig interesse i at havne i et særligt dansk sendenet på danske reklameregler. Når ingen kender reklamereglerne i det jordbaserede digitale sendenet, er svært at bedømme indtjeningsevnen i 2009, mener bureauet. "Er det danske reklameregler, EU-regler eller en mellemting – måske et helt nyt reklameregelsæt, som politikerne udvikler til digital TV, der tillader visse for former reklameafbrydelser," foreslår Broadcast Director Flemming Jensen. Han tvivler i øvrigt også på, at TV 2 for alvor kan presses på sin seershare, selvom TV 2 møder mulitikanal konkurrence i kabel, satellit og i 2009 i det jordbaserede digitale univers. "Det er svært at mobilisere den helt store bekymring for TV 2s samlede programstyrke - ikke mindst efter det stærke forår. I dag er TV 2 ganske resistent ovenfor konkurrence. Kigger man på de ca. 72 pct. af husstandene, hvor TV 2 i dag er i konkurrence med TV 3 og mange flere, ligger TV 2-familien solidt med en kommerciel share på 54 pct. iflg. Gallups TV meter," siger Broadcast Directoren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu