Yahoo vil indføre betalte søgninger

MediaWatch

Konkurrenten Google mener, at det nye initiativ er en dårlig ide, og at der er masser af andre måder at få søgemaskiner til at give overskud på.

En ekspert i søgemaskiner siger til MSNBC, at det nye tiltag risikere at sløre linien mellem de sponserede links, som virksomhederne har betalt for at få inkluderet, og de søgeresultater, som søgemaskinen finder ved hjælp af matematiske formler.

Dermed kan forbrugeren få svært ved at skelne mellem hvornår, noget er reklame, og hvornår, det er et rigtigt søgeresultat.

Andre eksperter på området ser dog positivt på tiltaget, idet de mener, at det vil åbne op for det såkaldte 'dybe internet' - de millioner af internetsider, som søgemaskinerne aldrig finder på deres periodiske ture rundt på internettet.

Også Google køre med reklamer, der er forbundet med søgeresultaterne. Her er de betalte links dog adskilt fra listen over egentlige søgeresultater.

Yahoo brugte indtil for et par uger siden Googles søgeteknologi, men afbrød samarbejdet i forsøget på selv at blive internettets mest populære søgemaskine.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu