Toshiba: Comeback i Danmark

MediaWatch

På få år er den japanske producents markedsandel faldet fra 30 procent til blot fire procent, skriver Berlingske Tidende Business.

Men nu præsentere Toshiba sin plan for comeback i Danmark, og er fast besluttet på at redde det tabte tilbage.

"Vi skal tilbage i det danske marked, og vores klare mål er at opnå ti procent af markedet for bærbare PC'er allerede i år," siger den nyudnævne danske chef i Toshiba, Peter Skou.

Som en del af planen har Toshiba nu sin egen organisation i Danmark, og satser på at slå sig stor op på konkurrencedygtige prisen og på sit teknologiske forspring.

Men hvorfor gik det så galt i Danmark?

En af forklaringerne er, at selskabet på trods af at være ledende på teknologier til bærbare PC'er, og sælger skærme, harddiske og andet hardware til andre selskaber, kunne det ikke selv sælge sine egne PC'er, blandt andet på grund af en aftale med distributionsselskabet Scribona, der ikke gav det nødvendige salg.

Desuden blev Toshiba offer i en intens priskrig mellem HP og Dell.

Ifølge analytiker hos analyseselskabet IDC, Anders Elbak, at hvis Toshiba skal gøre sig forhåbninger om atter at få fodfæste på det nordiske marked, kræver det en kombination af lave priser og markedsføring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu