Eksperter: Radio-pris i den dyre ende

MediaWatch

Prisen på den sjette kanal, der blev solgt samtidig på auktionen hos Aktionshuset Bruun Rasmussen onsdag, endte også meget højt, vurderes det, nemlig på 22,5 mio. kr. Beløbene er uden moms og auktionssalær.

”Prisen på radiokanalerne endte på et overraskende højt niveau. Man skal jo huske på, at der her er tale om en licens, mens der også skal betales en årlig procent af radioens omsætning på mellem 2 og 15 procent – afhængig af omsætningens størrelse. Jo større omsætning jo større procent,” siger business development director Kim Angel fra mediebureauet Mediaedge:CIA til MediaWatch.

”Der er sammenlignet meget med salget af de hollandske radioer. Her blev den største radiokanal solgt for 600 mio. kr. Skal det overføres til danske forhold vil det svare til en pris på 30 mio. kr. for den landsdækkende femte radiokanal,” fortsætter Kim Angel.

Han understreger samtidig, at der er en række andre udgifter, der skal betales som eksempelvis Koda/Gramex, ligesom kanalen har public service forpligtelser.

”Jeg tror, at skal der være økonomi i kanalen, skal der ske en vækst i det danske radiomarked. Det bliver meget svært, hvis ikke den kommercielle vækst bliver udvidet betydeligt,” understreger Kim Angel.

Sky Radios administrerende direktør Kasper Krüger mener dog, at det ser fornuftigt ud.

”Vi har da regnet på tallene, og vi har temmelig god erfaring med at drive radio. Set ud fra tallene i Holland, vil der være god økonomi i det beløb som vi har betalt for kanalen,” siger Kasper Krüger.

TV 2’s Radioselskabet stod af buddene på den næsten landsdækkende kanal FM5.

TV 2’s chef Peter Parbo oplyser, at de har regnet på tallene, og udfra det skøn havde TV 2 fastsat en grænse for, hvilken økonomi radioen kunne bære. Og det sluttede altså lige under 50 millioner.

Konsulenthuset PricewarehouseCoopers ser dog på købet ud fra en lidt varieret vinkel.

”Det er et stort beløb, men nu er det jo en erfaren køber, der gik af med sejren, og de ved jo en del om at drive radio. Det er selvfølgelig et spørgsmål, om man kan overføre forholdene i Holland til Danmark, men det er heller ikke sikkert, at et umiddelbart afkast er det eneste formål med købet,” siger partner John Sørensen, der er mediespecialist hos PricewaterhouseCoopers.

”Man kan meget vel tænke sig, at købet foretages ud fra strategiske overvejelser, og at virksomheden ser stort på et lavere afkast for at komme ind på et højvækst-område."

"Radio og tv er jo vækstområder i modsætning til eksempelvis den trykte presse, som er mere moden. Her så man ved Orklas overtagelse af Berlingske Tidende, at Orkla krævede et fornuftigt afkast på investeringen med det samme,” siger John Sørensen.

Betalingen af licensen alene kommer i løbet af de første otte år licensen gælder et godt stykke over en halv milliard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu