Telenor, Telia i dansk dtv-samarbejde

MediaWatch

Med samarbejdsaftalen har virksomhederne vedtaget en fælles strategi for at kunne tilbyde alle danske antenneanlæg og kabel-tv net en optimal og økonomisk adgang til digital-tv - nu og i fremtiden, hedder det i en fælles pressemeddelelse.

Aftalen mellem Telenor Vision og Telia Stofa sikrer digital-tv på én og samme platform, MediaHighway, til de danske antennenets- og kabelhusstande.

Teknologien og udviklingen af denne drives i samarbejde med Canal Digital, Nordens førende udbyder af digital-tv.

Telenor Vision og Telia Stofa har i dag tilsammen kundeforhold til mere end 800.000 husstande, hvilket udgør mere end 50 procent af det danske kabel-tv marked. For antenneforeningerne og kabelnettene indebærer aftalen, at man med selskabernes samarbejde er sikret både teknologisk og økonomisk.

- Aftalen om digital-tv åbner døren til en række nye spændende pro-grammer og events, ligesom der bydes på pay-pr-view - det vil sige, at man kan leje film til "hjemmebiografen" - eller købe sig adgang til dækningen af store sportsbegivenheder, så som det forestående VM i fodbold, fortæller Jørgen Kristensen, chef for TV & Content hos Telia Stofa.

- Jeg tror, at VM i fodbold til sommer bliver mange menneskers første møde med mulighederne i digital-tv, - siger Claus Michael Drastrup, adminis-trerende direktør hos Telenor Vision Digital.

Konceptet er primært baseret på programpakketeringer og digitale services direkte fra Telenors satellitter. Det vil derfor stort set være det samme produkt, der vil blive udsendt via Telia Stofas lysledere i Danmark som det, der vil blive installeret i de enkelte antenneforeningers hovedcentraler.

Produktet bliver tilbudt antennenet helt ned til 20 husstande og ifølge de to virksomheder er det helt unikt og aldrig set før i forbindelse med et pay-pr-view produkt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu