De fem faktorer bag eBays succes

MediaWatch

Første faktor er selve forretningsmodellen. Det var et klokkeklart hit at starte et site, hvor sælgere kan finde købere. eBay var ikke de første, men var bedre til at anvende Internettet end de andre.

Anden faktor drejer sig eBays position som formidler. eBays kunder står for lageret, betaler fragten og står for en væsentlig del af markedsføringen. eBay tjener pengene uden at have tilnærmelsesvist så mange omkostninger som andre handlende.

Den tredje faktor er, at eBay rent faktisk gør det sjovt at handle. Kunderne kan gøre gode forretninger, byde på forskellige varer og se deres egne varer stige i pris, mens der bliver budt på dem.

Fjerde faktor er det fællesskab der opstår, når en masse samlere kan mødes på nettet. Ved at skabe communities omkring en række produktgrupper er det lykkedes for eBay at opbygge en stabil og stor brugerbase.

Femte faktor er, at det er sikkert og nemt at bruge eBay. Enkelhed og funktionalitet har sejret over det smarte og elegante. Sammen med det høje sikkerhedsniveau giver det brugerne en stor tillid til eBay, skriver Dagens Handel på baggrund af E-commerce Times.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu