Nielsen: Mikrobetaling ikke i 2002

MediaWatch

Web- og usability-guruen forudsagde allerede for et år siden, at "2001 bliver året, hvor web-site-operatører kollektivt kommer til fornuft og begynder at tage penge for deres tjenester".

- Siden 1997 har jeg sagt, at annoncering på nettet ikke fungerer. Visse web-aktører benægter stadig dette faktum, og besværer brugeren med stadig mere påtrængende annonceformater, skriver på Jacob Nielsen på sit site, useit.com.

Abonnements-baserede tjenester er heller ikke vejen frem, mener Jacob Nielsen. Brugerne har simpelthen ikke råd til at abonnere på de tjenester, de bruger, og samtidig ødelægger abonnementsbaserede tjenester muligheden for fri bevægelse på nettet.

Mikrobetalinger er derimod løsningen, siger Nielsen. Mikrobetalinger sikrer en fast indtjeningsstrøm til web-steder uden at ødelægge muligheden for at navigere og linke frit.

Problemet med mikrobetalinger er, at de stiller krav om en gennemført infrastruktur på nettet. Alle brugerne må have software installeret, for at udbyderne kan skrabe pengene sammen. Og brugerne gider ikke downloade særlig software for at få adgang til en enkelt side.

Derfor bliver det ikke i 2002, at mikrobetalinger får sit gennembrud, mener Jacob Nielsen. Han anbefaler dog, at man holder øje med de initiativer, der er i gang i Danmark og Sverige på området.

Netop det, at flere store indholdsudbydere her kan enes om en fælles standard for mikrobetaling, giver perspektiver for fremtiden. Danmark og Sverige kan meget vel blive laboratorier for udviklingen af betalte indholdstjenester, mener Nielsen.

Mens den danske løsning skulle være på skinner, er der dog sprækker i den koalition af indholdsleverandører, der er gået sammen om en mikrobetalingsløsning i Sverige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu