Dystert 2002 for reklamemedier

MediaWatch

Gallups årlige Trendanalyse, udført blandt de 200 største annoncører, viser, at danske virksomheder er meget pessimistiske, når de skal forudsige annoncebudgettet for 2002.

I år forventer de adspurgte annoncører, der tilsammen investerer syv milliarder kroner, kun en fremgang på to procent.
- Annoncørerne har simpelthen sat rekord i sortsyn. Selv om alle lærebøger siger, at man, når det går skidt, bør bruge penge på markedsføring, så sker der altid det modsatte. Markedsføringen er noget af det første, virksomhederne skærer i, når de skal spare, siger direktør i Gallup, Rolf Randrup til Politiken.

De adspurgte annoncører har svært ved at skimte en mere positiv tendens. 43 procent tror, at situationen vender i løbet af i år eller næste år, mens 57 procent er mere afventende. Ifølge Gallup Adfacts faldt annonceforbruget i 2001 med 2,6 procent i forhold til 2000. Flest problemer havde magasiner, TV og dagbladene.
Annoncørerne tror dog på, at forbruget af TV-reklamer i løbet af 2002 kommer op på det tidligere høje niveau, mens radio spås et uændret niveau i 2002.
En lille trøst er måske, at Trends-analysen ikke er den evige sandhed. Sidste år spåede analysen, at markedet ville stige med 6 procent, men i stedet endte det med et fald på 5 procent i reklameforbruget.
Det skyldtes, at lavkonjunkturerne tog overraskende hårdt fat midt på året, og begivenhederne 11. september derefter forværrede situationen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu