Netmedier skal sprede aktiviteterne

MediaWatch

Aktører, der publicerer i flere kanaler, kan bedre udnytte synergieffekter i nyhedsproduktion, annoncering og markedsføring, mener Katarina Båth og Jon Leander-Engström fra universitetets erhverhvsøkonomiske institut.

Derudover bør aktørerne på nettet satse på salg af relaterede produkter. Det er en model som ifølge Vision bl.a. kendes fra USA, hvor f.eks. sportsnyhedstjenester sælger billetter til sportsarrangementer mv.

- Men traditionelle publicister er uvillige til at afprøve nye metoder, som de tror kan påvirke troværdigheden. Personligt synes jeg dog, det er værd at overveje, når økonomien er så anstrengt, som den er, siger Katarina Båth.

Undersøgelsen, der bl.a. bygger på interview med svenske brancheaktører, peger også på, at niche-sites kan få penge i kassen ved at sælge indhold til de brede medier.

Forslaget er, at netmedierne på kort sigt begynder at tage betaling for overhovedet at få nogle indtægter. Den mindskede trafik, der måtte være resultatet, påvirker knap indtægterne, da de allerede er på et meget lavt niveau.

Men på sigt bør netpublicisterne udbygge sin rækkevidde, så de er klar, når der igen kommer gang i annoncemarkedet - hvilket Uppsala-studenterne tror, der gør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu