'Ringenes Herre' hitter på nettet
New Line Cinema, som lægger anslået 150 millioner dollar i markedsføringen af filmen, satser kraftigt på nettet. Nettet skal bruges strategisk for at opbygge en relation til de mange millioner af Tolkien-fans verden over.
Strategien synes indtil nu at være lykkedes for det AOL Time Warner-ejede filmselskab:
Da websitet Lordoftherings.net blev relanceret i januar 2001 med en biograftrailer som videostream, blev der registreret over 41 millioner hits i løbet af den første weekend - et astronomisk højt gennemsnit på over 850.000 hits per time.
I Danmark er der langt i mellem de banebrydende koncepter for filmpromotion via nettet. Markedet er for lille, filmselskaberne er for sløve og budgetterne er for små, lyder det fra branchekendere.
- Men når der findes en betalingsløsning, der fungerer 110 procent, bliver der kamp om, hvilke sites der er i stand til at generere kunder, forudser Lars Langballe, marketingchef hos Sandrew Metronome.
Læs mere i Mediawatch nr. 20, der udkommer i morgen fredag.