Liberale reklameregler til dansk TV

MediaWatch

Blandt en lang række punkter på ministerens huskeseddel er en omfattende reklameliberalisering. Den bliver en nødvendighed for at ligestille TV 2 i konkurrencen, og gøre TV 2 klar til salg.

- Reklamereglerne vil blive liberaliseret som en del af det nye medieforlig. Der skal være klare konkurrencevilkår, så danske TV-stationer får adgang til det samme som udenlandske operatører benytter sig af, siger Brian Mikkelsen til Børsen.

Ministeren siger, at han ønsker, at konkurrencen mellem de forskellige medier skal være fair og lige. Det vil give medierne flere penge til at lave bedre kvalitet på radio og TV.

Reklameliberalisering vil givetvis lade sig inspirere af EU-reglerne på området, og omfatte en ophævelse af restrik-tionerne på børnereklamer, tilladelse til reklamer for øl, spiritus og håndkøbsmedicin samt reklamebreaks.

Den nye medieaftale vil ifølge kulturministeren omfatte alle relevante spørgsmål, herunder den bebudede privatisering af TV 2. Hele radioområdet bliver også gransket. Målet er at sikre størst mulig frihed på radioområdet. Det betyder en kraftig liberalisering i forhold til den nuværende situation.

Læs mere om et nyt mediepolitisk klima i en prognose, som Mediawatch' Nyhedsbrev bringer på fredag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu