Realityshows taber seere

MediaWatch

TV3's Robinson Ekspedition 2001, den fjerde i rækken siden starten i 1998, havde i gennemsnit 6-700.000 seere per afsnit. Der er dermed tale om en tilbagegang på op mod en tredjedel i forhold til ekspeditionen sidste år, hvor gennemsnittet lå på 8-900.000. TV3 bekræfter tallene overfor Mediawatch.

Faldet til trods fik TV3 med et stort anlagt finaleshow i lørdags, i Club Danmark Hallen, ifølge egne opgørelser sin femtebedste lørdag nogensinde med en kommerciel andel på 37,7 procent og et gennemsnit på 704.000 seere.

TvDanmark 2, som står bag Big Brother II, må også se seerinteressen dale. I foråret trak den første udgave af showet i gennemsnit 256.000 seere til skærmen, mens efterfølgeren ligger med et gennemsnit på 161.000 seere.

Jesper Mortensen fra Analyse TvDanmark påpeger, at man ved sammenligningen af de gennemsnitlige seertal for de to Big Brother shows bør se på den samlede mængde af sendinger. Hvor der Big Brother I i gennemsnit blev sendt 2 timer og 40 minutter, er tallet for Big Brother II oppe på 4 timer og 15 minutter.

Seeningen er ifølge Jesper Mortensen med andre ord blevet spredt ud over flere programmer.

Selve realityshows konceptet synes dog trods nedgangen på to af de mest populære realityshows i Danmark langt fra at være opgivet af de enkelte kanaler.

TV3 har fortsat gang i realityshowet Harem, og er snart klar til en ny omgang af Baren. Endvidere afviser man ikke, at der kan komme en Robinson Ekspeditionen V til næste år.

TvDanmark viser i øjeblikket den amerikanske udgave af realityshowet Temptation Island, som appetitvækker forud for kanalens eget show til foråret. En ny udgave af programmet 71 grader Nord er også undervejs.

Rundt om i Europa og især USA blomstrer det samtidig med nye realityshows. Blandt de mest kendte kan nævnes Farmen, som i øjeblikket går sin sejrsgang i Sverige.

Produktionsselskabet Strix har endvidere løftet sløret for et nyt realitykoncept som er døbt 360 grader.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu