EU: Statsligt tv kan forvride markedet

MediaWatch

Men en simpel tilgang - der tager udgangspunkt i 'det frie marked' - er heller ikke tilstrækkelig, når det gælder mediepolitikken i EU.

For EU er de bredere politiske og kulturelle medie-målsætninger f.eks. ønsket om at sikre kvalitet i mediernes output samt mangfoldighed og plads til diversitet i mediebilledet.

Det siger Mario Monti, kommissær med ansvar for konkurrenceområdet i EU-Kommissionen, i en kommentar til FT.com.

Kommissionen anerkender således public service-broadcasting som en legitim målsætning, men Mario Monti balancerer synspunktet med, at de statslige broadcastere skal operere inden for et afgrænset område og ikke forvride det private marked.

Konkurrenceproblemerne opstår bl.a., når statsligt ejede broadcastere konkurrerer direkte med private om kommerciel omsætning, f.eks. om annoncekroner.

Det er op til EU's medlemsstater selv at afgøre, hvorvidt deres definition af public service fordeler sol og vind lige over for det private erhvervslivs behov, og de krav man stiller til offentlig broadcasting.

Mario Monti peger på, at EU's konkurrenceregler har hindret stærk markedskoncentration i flere tilfælde.

Omvendt nævner han også, at Bertelsmanns og Vivendis internationale ekspansion viser, at tilstedeværelsen af nationale markeder i Europa ikke er nogen forhindring for global vækst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu