Banker satser på Content Billing A/S

MediaWatch

- Vi går i gang, uanset hvilke andre modspillere, der måtte komme på banen. Vi tager konkurrencen op, og vi skal under alle omstændigheder bruge vores system i flere forskellige andre sammenhænge, sagde John Andersen fra Danske Bank på et pressemøde onsdag.

Nordeas Jens Galatius er godt klar over, at systemet kun vil blive en succes, hvis man får kunderne til at springe på vognen med at betale for småydelser på nettet. Det vil i høj grad sige ydelser, som hidtil har været gratis for alle og enhver.

Det kan eksempelvis være: Nyheder, ringetoner, musik, litteratur, video-on-demand, vejrkort, online-spil, nummeroplysning mv.

I første omgang er succeskriteriet 200.000 kunder i løbet af et år, skriver Netavisen Infopaq. Det nye selskab skal have 500.000 kunder i databasen i løbet af de næste tre år.

Systemet vil være integreret med kundernes bankløsninger på internettet, og skal finansieres ved at bankerne og dermed i sidste ende kunderne betaler et gebyr for servicen. Hvordan økonomien ellers skal skrues sammen, vil hverken Nordea eller Danske Bank ud med.

De store bankers mikrobetalings-løsning vækker interesse i udlandet, siger John Andersen fra Danske Bank:

- Så sent som i går blev jeg ringet op af to store udbydere fra udlandet. Og de er meget interesseret i vores løsning.

Bankerne søger at sikre et samarbejde med udbyderne gennem Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM). Onsdag morgen kontaktede bankerne derfor FDIM og tilbød foreningen at samarbejde.

- Vi tror, at vi sammen som de første i verden kan få succes med betaling for indhold, slog Jens Galatius fast på pressemødet.

I dag onsdag er der præsentationsrunde i Odd Fellow-palæet, hvor FDIM har inviteret 13 udbydere af betalingsløsninger til at fremvise deres produkter.

Udmeldingen fra Nordea og Danske Bank kan gøre det svært for udbydere af alternative løsninger at overbevise FDIM-medlemmerne om, at de skal vælge en anden løsning end bankernes.

Nordea og Danske Bank har inviteret resten af banksektoren - repræsenteret ved De Regionale Bankers Forening og Lokale Pengeinstitutter - til at gå med i Content Billing A/S.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu