Big Brother har sat sine spor

MediaWatch

Det viser en status - der bygger på Gallups tal - på tv-markedet efter godt 10 måneder af 2001.

Der er målt på et af markedets nøgletal: Kommercielle shares i aldersgruppen 15-50 år. Det vil sige seerandele målt uden DRs kanaler.

Zulu er en stor hjælp for TV 2, når det gælder kampen om markedsandele i den kommercielle del af markedet.

Sammenlignet med 2000 har TV 2 i 2001 afleveret 5,8 procentpoint, men Zulus fremdrift, især i efteråret, er en væsentlig håndsrækning for TV 2s samlede position, idet Zulu henter 4,7 procentpoint ind igen.

Nettoresultatet er således kun et lille tab på 1,5 point for Odense-kanalerne, der samlet tegner sig for 57,4 procent.

Efter et gennemslagskraftigt forår, hvor Big Brother skabte dønninger på markedet, har TvDanmark1 og TvDanmark2 nu en mere moderat share.

Tilbage står, at de to søsterkanaler er kommet særdeles godt ud af året med en stigning fra 14,3 procent til 17,8 procent.

TV3 og 3+ belastes af manglen på mere markante seersucceser og mister 1,9 procentpoint i forhold til 2000. De to kanaler står nu for 24,8 procent af den kommercielle sening.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu