DRs morgen-tv konkurrerer ikke med TV2

MediaWatch

- Danmarks Radio satser på et helt andet koncept, og derfor også en helt anden målgruppe end den, der ser morgen-tv på TV2. DRs morgen-tv vil aldrig nå op i nærheden af de seertal, som TV2 opererer med.

Det siger Henrik Byager til Netavisen Infopaq og tilføjer, at han snarere ser DR Morgen som et alternativ end et konkurrerende program.

Han mener, at DR med sit koncept, der bygger 100 procent på hårdtslående nyheder, henvender sig til et meget krævende publikum, der i forvejen læser aviser og henter informationer fra mange andre kilder.

Det er et publikum, det bliver svært at få lokket til at se tv om morgenen, tror Byager.

TV2 på den anden side laver en mere blød mellemvare med sofadiskussioner, madopskrifter og underholdning - krydret med lidt nyheder.

På den måde mener han, at både Danmarks Radio og TV2 lever op til deres public service-forpligtigelser. De konkurrerer ikke direkte med hinanden om seerne om morgenen, men præsenterer hver især et alternativ.

Det er med til at øge mangfoldigheden, at Danmarks to public service-stationer har to forskellige tilbud.

- Hvis man skal være kritisk overfor DRs morgen-tv, så må det være, at de satser for smalt. De henvender sig til mennesker, der har travlt, og som ikke ser særligt meget tv i dagligdagen. Jeg tror, de bliver svære at omvende til at bruge tv om morgenen på bekostning af de andre informationskilder de bruger, konkluderer Byager.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu