Mediabureauer: Reality ikke kulmineret

MediaWatch

- Hvis ikke reality-genren var kommet, ville de rent kommercielle kanaler have mistet terræn. I stedet har de opnået flere kommercielle ratings til salg og en højere andel af TRP'er genereret ved programmer med høje ratings.

Det betyder højere dækning og en stigning i kvaliteten af de enkelte kampagner, siger TV-director Mikael Ostenfeld fra mediabureauet Initiative Universal.

Carat Danmarks TV-director Jan Møller fremhæver, at reality-genren har fået den kulørte presse og TV til at samarbejde om et fælles mål: At vride flest mulige seere og læsere ud af fænomenet.

Der har været spekuleret i TV 2s udsatte position, hvis alle efterårets reality-formater bliver hits. Nogle bureauer mener, at TV2 vil få alvorlige problemer med konkurrencen fra Robinson og Big Brother.

Men f.eks. Johan Boserup, OMD, vurderer, at TV 2 med fuldt overlæg sigter på en bredere målgruppe og et mere dokumentarlignende tilsnit.

Boserup forventer også en produktudvikling af reality:

- I USA kører i øjeblikket 22 forskellige reality-TV-formater på forskellige TV-networks, og på trods af den voldsomme konkurrence har de hver især stadig massiv succes. Der er ingen tvivl om, at reality-TV er kommet for at blive, siger Boserup.

Mikael Ostenfeld, Initiative Universal, tror heller ikke, at genren vil være brændt ud, når vi skriver den 1. januar 2002.

Læs mere i Nyhedsbrevet Mediawatch, der udkommer fredag den 28. September.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu