Mediabureauer: Reality ikke kulmineret
- Hvis ikke reality-genren var kommet, ville de rent kommercielle kanaler have mistet terræn. I stedet har de opnået flere kommercielle ratings til salg og en højere andel af TRP'er genereret ved programmer med høje ratings.
Det betyder højere dækning og en stigning i kvaliteten af de enkelte kampagner, siger TV-director Mikael Ostenfeld fra mediabureauet Initiative Universal.
Carat Danmarks TV-director Jan Møller fremhæver, at reality-genren har fået den kulørte presse og TV til at samarbejde om et fælles mål: At vride flest mulige seere og læsere ud af fænomenet.
Der har været spekuleret i TV 2s udsatte position, hvis alle efterårets reality-formater bliver hits. Nogle bureauer mener, at TV2 vil få alvorlige problemer med konkurrencen fra Robinson og Big Brother.
Men f.eks. Johan Boserup, OMD, vurderer, at TV 2 med fuldt overlæg sigter på en bredere målgruppe og et mere dokumentarlignende tilsnit.
Boserup forventer også en produktudvikling af reality:
- I USA kører i øjeblikket 22 forskellige reality-TV-formater på forskellige TV-networks, og på trods af den voldsomme konkurrence har de hver især stadig massiv succes. Der er ingen tvivl om, at reality-TV er kommet for at blive, siger Boserup.
Mikael Ostenfeld, Initiative Universal, tror heller ikke, at genren vil være brændt ud, når vi skriver den 1. januar 2002.
Læs mere i Nyhedsbrevet Mediawatch, der udkommer fredag den 28. September.