DAB: Fjern fremtidssnak

MediaWatch

Hans negative prognose hænger bl.a. sammen med den manglende investering i modtager-teknologi; DAB modtagere er alt for dyre. BBC har indtil nu brugt ca. 360 millioner kroner til udviklingen af DAB.

Samtidig har de kommercielle aktører investeret mange millioner pund i DAB, men der er kun solgt omkring 40.000 DAB-modtagere i Storbritannien, selv om der har været masser af DAB-programmer og næsten landsdækning.

DR's radiodirektør, Leif Lønsmann, er ikke overrasket. Lønsmann forventer, det går langsomt med DAB i Danmark - ligesom det gjorde med analog radio i 20'erne, TV i 50'erne og farve-TV i 60'erne.

- Ingen forestiller sig, at DAB entrer hjemmene i 2004 - men heller ingen tror, at radiosignaler fortsat er et analogt fænomen i 2010, siger Lønsmann

Hos det kommercielle markeds for tiden mest dynamiske aktør, Sky Radio, siger direktør Kasper Krüger, at Sky-organisationen betragter DAB som fremtidssnak.

- Læs mere i Nyhedsbrevet Mediawatch, der udkommer fredag den 28. september.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu