DR overtræder sponsorregler

MediaWatch

I forbindelse med OL i Sydney sidste år skabte et samarbejde mellem DR og den tyske fremstiller af sportsudstyr, Adidas, således et lignende regelbrud, skriver Berlingske Tidende.

Samarbejdet havde form af en række spøjse indslag med komikeren Lee Evans, der mødte kendte stjerner fra idrættens verden. Indslagene blev vist af TV-Sporten under sportsudsendelserne.

TV-Sportens redaktionschef, Jan Rosendal, begrunder stationens beslutning om at vise indslagene med, at det ville give seerne mulighed for at stifte bekendtskab med en række af sportsstjerner, som ikke normalt er så let tilgængelige.

Problematikken omkring den massive eksponering af Adidas' logo, alle medvirkende optrådte således i Adidasudstyr, affærdiger Rosendal med, at den kommercielle prægning gør, at man ikke ser sportsudøvere uden logo mere. Han siger dog, at DR ikke ville bringe indslagene i dag.

Afdelingschef Hans Carl Nielsen fra Forbrugerrådet forstår ikke DR's begrundelse, som han finder udviser betydelig naivitet. Derudover hæfter han sig i særdeleshed ved, at der er tale om en direkte eksponering af et sportsprodukt i en sportsudsendelse.

DR ønsker ikke at oplyse, om der er betalt for indslagene og i så fald hvor meget. Hans Carl Nielsen fastholder, at såfremt DR har fået indslagene gratis eller til en reduceret pris, så er der tale om en direkte ulovlighed.

Endvidere vil det betyde, at stationen har brudt reglerne om sponsorering på to måder. Dels ved ikke at informere at programmet er sponsoreret og dels ved at vise logoet gentagne gange.

Adidas Danmarks marketingschef, Steen Kokkenborg, har ikke været at træffe for en kommentar til sagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu