Privatejede tv-kanaler vinder terræn

MediaWatch

Der er i dag seks hel- og delvist reklamefinansierede danske tv-kanaler, og de måler succes og fiasko i kommercielle seerandele, der har betydelig indflydelse på tv-stationernes evne til at tiltrække reklameindtægter.

Ser man på tv-markedet gennem disse briller har det været et godt kvartal for de privatejede kanaler, oplyser Viasat i en nyhedsmail.

Mest markant er udviklingen for TvDanmark1 og TvDanmark2, der går frem på basis af et dårligt kvartal 2000. I 2001 placerer de to kanaler sig samlet med en andel på 18,8 procent, målt blandt de 15-50 årige. Det skyldes reality succesen "Big Brother" på TvDanmark2, der flyttede mange yngre seere til SBS-kanalerne.

Konstellationen af TV3 og 3+ kunne i 2. kvartal 2000 præstere en kommerciel seerandel på 25,2 procent. I 2001 er andelen øget til 26,7 procent. Det skyldes pæn succes med en programplan dedikeret til spillefilm og reality på TV3, mens dansk og udenlandsk topfodbold på 3+ har tiltrukket meget af tv-forbruget.

Status på andet kvartal viser også, at Viasat og SBS' fremgang koster dyrt for TV 2 og Zulu. Den nye Zulu-kanal, der ikke sendte i andet kvartal 2000, afbøder noget af skaden for TV 2, idet begge kanaler holder en andel på 54,5 procent - mod 60,9 procent for TV 2 alene i 2000.

Men ser man isoleret på TV 2, hvor det økonomiske underlag skal sikres, står kanalen med en andel på 49,9 procent. Det er den dårligste nogen sinde i TV 2s 12½-årige historie, hedder det i Viasats mail.

Tallene viser også, at tv-forbruget er mere fragmenteret end nogen sinde før. De tre små kommercielle tv-kanaler, 3+, TvDanmark1 og Zulu, har godt fat i tv-forbruget med en samlet andel på 17,7 procent af den kommercielle sening. Heraf trækker 3+ det største læs med en andel på 7,9 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu