Privatejede tv-kanaler vinder terræn
Der er i dag seks hel- og delvist reklamefinansierede danske tv-kanaler, og de måler succes og fiasko i kommercielle seerandele, der har betydelig indflydelse på tv-stationernes evne til at tiltrække reklameindtægter.
Ser man på tv-markedet gennem disse briller har det været et godt kvartal for de privatejede kanaler, oplyser Viasat i en nyhedsmail.
Mest markant er udviklingen for TvDanmark1 og TvDanmark2, der går frem på basis af et dårligt kvartal 2000. I 2001 placerer de to kanaler sig samlet med en andel på 18,8 procent, målt blandt de 15-50 årige. Det skyldes reality succesen "Big Brother" på TvDanmark2, der flyttede mange yngre seere til SBS-kanalerne.
Konstellationen af TV3 og 3+ kunne i 2. kvartal 2000 præstere en kommerciel seerandel på 25,2 procent. I 2001 er andelen øget til 26,7 procent. Det skyldes pæn succes med en programplan dedikeret til spillefilm og reality på TV3, mens dansk og udenlandsk topfodbold på 3+ har tiltrukket meget af tv-forbruget.
Status på andet kvartal viser også, at Viasat og SBS' fremgang koster dyrt for TV 2 og Zulu. Den nye Zulu-kanal, der ikke sendte i andet kvartal 2000, afbøder noget af skaden for TV 2, idet begge kanaler holder en andel på 54,5 procent - mod 60,9 procent for TV 2 alene i 2000.
Men ser man isoleret på TV 2, hvor det økonomiske underlag skal sikres, står kanalen med en andel på 49,9 procent. Det er den dårligste nogen sinde i TV 2s 12½-årige historie, hedder det i Viasats mail.
Tallene viser også, at tv-forbruget er mere fragmenteret end nogen sinde før. De tre små kommercielle tv-kanaler, 3+, TvDanmark1 og Zulu, har godt fat i tv-forbruget med en samlet andel på 17,7 procent af den kommercielle sening. Heraf trækker 3+ det største læs med en andel på 7,9 procent.