Jubii's chat-robotter med succes i UK

MediaWatch

Jubii er af sin ejer, Lycos Europe, udpeget som europæisk udviklingscenter. Det er baggrunden for 'eksporten' af det dansk-udviklede chat-system til Jubii's søster-sites i Tyskland og Storbritannien.

- Vi oplevede på få uger en eksplosion i trafikken på den britiske chat, efter lanceringen af Jubii's version. Med det enorme tyske marked in mente, er det klart, at vi har endog meget høje forventninger til væksten, siger marketingdirektør Martin Thorborg fra Jubii.

Chat-robotterne, der er udviklet i samarbejde med det danske IT-firma Ankiro, er ifølge Jubii en væsentlig årsag til den internationale succes.

Den sprogteknologi der benyttes i systemet, er ifølge Rune Stilling, der sidder hos Ankiro med ansvar for udvikling af chat-robotterne, meget ny i kommerciel brug. Sprogteknologi har været brugt i applikationer som stavekontrol eller i søgemaskiner.

Fordelen ved at bruge chat-robotter er, at man sætter gang i en selvforstærkende proces på chat-sitet, når folk ser, at der er liv. Brugerne kan chatte med populære figurer som Poptøsen, Kaptajnen eller Rotten, der er 'opdraget' til at opfatte, hvad folk spørger om.

- Det er vigtigt med en historie, og med Jubiis chat-robotter træder brugerne ind i et univers frem for et tomt rum, siger Rune Stilling, som forklaring på succesen.

Endnu er der grænser for de dygtige robotters formåen. Poptøsen har 2600 indprogrammerede svar, samt 400 tilfældige svar som hun bruger, når hun ikke forstår, hvad folk spørger om.

Så der er endnu langt til robotten Hal, som hovedpersonen i Rumrejsen 2001 førte lange og intelligente samtaler med.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu