DR har det svært med teenagere

MediaWatch

Særligt galt er det med de 12-19 årige. I teenagegruppen havde DR-TV i 2000 en markedsandel på 17 procent, sammenlignet med en samlet andel på 31 procent for hele befolkningen.

For at hæve den beskedne andel lancerer DR1 derfor sidst på året en daglig interaktiv flade på 90 minutter for teenagerne.

Skønt DR-radios sendebetingelser er langt bedre end de kommercielle konkurrenters, er det på radiosiden, at DR har størst problemer med teenagerne. DR-Radio gør krav på 65 procent af den samlede lytning, men kun 30 procent af disse findes blandt teenagerne, ifølge Gallup.

DRs radiodirektør Leif Lønsmann konstaterer overfor Politiken, at strategien om at nå flere børn og unge for at stoppe sivningen til konkurrenterne endnu ikke har haft en effekt.

P3 er endnu ikke blevet kanalen for de helt unge, men DR satser stærkt på at give P3 en mere ungdommelig profil i forsøget på at tilbageerobre tabt terræn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu