Blanke CD’ere sælger

MediaWatch

Mange brugere er begyndt at tage CD-brænderen til sig for at lave personlige musiksamlinger, back-up eller digitale fotoalbums. På et computermarked, hvor næsten alt er nedadgående, har netop denne del af markedet klaret sig bedre de sidste år, skriver Washington Post.

I 2000 blev der solgt 800 millioner blanke CD'ere, og man forventer at salget i år vil runde 1,15 milliarder solgte enheder. Undersøgelser har vist, at mellem 50 og 80 procent bliver brugt til musik.

For øjeblikket bliver produkterne solgt for næsten ingen penge, hvilket har betydet at mange producenter et tvunget ud af markedet. Dette betyder også, at man må regne med at priserne snart vil begynde at stige igen, da udbudet ikke lever op til efterspørgslen. Men da brugerne har vænnet sig til formatet, der næsten ingen konkurrence har, vil en prisstigning højst sandsynligt ikke betyde en nedgang i salget.

Det bedste alternativ er ZIP-drevet, der virker på samme måde som en diskette, men kan indeholde op til 100 MB. Men da drevet er meget dyrere per MB, og man kan også få CD'ere, der kan skrives på igen og igen, vil ZIP-drev højst sandsynligt ikke vinde meget af markedet i fremtiden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu