Pæn interesse for sms-reklamer
Det er reklamebureauet Virtual Garden og analysebureauet TestitOnline, der har spurgt norske mobilkunder om deres interesse i sms-reklamer.
Spørgsmålet lød ifølge digitoday: Kunne du tænke dig at modtage en reklametekst i slutningen af en sms-meddelelse med information, som du er interesseret i?
Det svarede omkring 50 procent altså ja til. Undersøgelsen viste samtidig, at der er kønsmæssige forskelle på, hvilke brancher man er interesserede i at modtage sms-reklamer fra. Begge køn er interesserede i gå-i-byen-reklamer (f.eks. restauranter, caféer og biografer) samt cd- og musik-reklamer.
Derudover er mænd særligt interesserede i tele- og mobilinformation samt reklamer fra it-selskaber. For kvinder er det særligt rejsebureauer, tøj og kategorien "andet", der trækker.
Der blev også spurgt om, hvorvidt forbrugerne er interesserede i at betale reduceret pris for en sms-information med reklametekst. Kun ganske få svarede bekræftende på dette spørgsmål.
85 procent af de adspurgte siger, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at sms-informationen er skræddersyet til forbrugerens interesser. Den skal være personlig, relevant og gratis.
- Det må være på modtagers præmisser hele tiden, konkluderer Guro Forseth, markedschef i TestitOnline. Selv om man har fået brugerens tilladelse på forhånd må man være varsom med ikke at irritere, siger hun.