Dot.com-krisen dokumenteret
Kun 42 procent af årets omsætning lå i andet halvår, hvor det normalt vil være 60-70 procent. Annonceindtægterne viste ydermere et fald fra tredje til fjerde kvartal på 4,3 millioner kroner - fra 44,0 millioner til 39,7 millioner kroner.
- Statistikken viser et klart billede af et marked, der reagerede helt atypisk i 2000, hvor medieindkøbene i andet halvår faldt dramatisk, siger bestyrelsesmedlem Per Rasmussen, FDIM, i en kommentar til tallene.
FDIM (Foreningen af Danske InternetMedier) har lavet den første markedsstatistik for danske internetmedier. Statistikken er - ifølge FDIM - den første, der er baseret på en opgørelse af den reelle omsætning hos danske internetmedier og ikke på gisninger og prognoser.
-Tallene understeger, at branchen er i krise. Omsætningen fra annonce-markedet faldt i takt med, at aktiekurserne faldt, og problemerne for branchen blev yderligere forstærket af et fald i mediepriserne på Internettet, siger Per Rasmussen.
Dermed er indkøberne blevet usikre på branchen som følge af kursfald på aktiemarkedet, selvom det i virkeligheden ikke burde have den store indflydelse på valget af markedsføringsmedie, giver Per Rasmussen som forklaring på resultaterne.
Statistikken for år 2000 bygger på omsætningstal fra 75 procent af internet-medievirksomhederne i Danmark, og omsætningen hos de resterende 25 procent af virksomhederne indgår i statistikken med en estimeret omsætning.
Statistikken omfatter internetmediernes netto-omsætning på bannerreklamer og sponsorater (faste grafikelementer på sitet). Der medtages ikke omsætning fra rubrikannoncer, jobdatabaser, brugerbetaling mv.