Dot.com-krisen dokumenteret

MediaWatch

Kun 42 procent af årets omsætning lå i andet halvår, hvor det normalt vil være 60-70 procent. Annonceindtægterne viste ydermere et fald fra tredje til fjerde kvartal på 4,3 millioner kroner - fra 44,0 millioner til 39,7 millioner kroner.

- Statistikken viser et klart billede af et marked, der reagerede helt atypisk i 2000, hvor medieindkøbene i andet halvår faldt dramatisk, siger bestyrelsesmedlem Per Rasmussen, FDIM, i en kommentar til tallene.

FDIM (Foreningen af Danske InternetMedier) har lavet den første markedsstatistik for danske internetmedier. Statistikken er - ifølge FDIM - den første, der er baseret på en opgørelse af den reelle omsætning hos danske internetmedier og ikke på gisninger og prognoser.

-Tallene understeger, at branchen er i krise. Omsætningen fra annonce-markedet faldt i takt med, at aktiekurserne faldt, og problemerne for branchen blev yderligere forstærket af et fald i mediepriserne på Internettet, siger Per Rasmussen.

Dermed er indkøberne blevet usikre på branchen som følge af kursfald på aktiemarkedet, selvom det i virkeligheden ikke burde have den store indflydelse på valget af markedsføringsmedie, giver Per Rasmussen som forklaring på resultaterne.

Statistikken for år 2000 bygger på omsætningstal fra 75 procent af internet-medievirksomhederne i Danmark, og omsætningen hos de resterende 25 procent af virksomhederne indgår i statistikken med en estimeret omsætning.

Statistikken omfatter internetmediernes netto-omsætning på bannerreklamer og sponsorater (faste grafikelementer på sitet). Der medtages ikke omsætning fra rubrikannoncer, jobdatabaser, brugerbetaling mv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu