3G kan blive Ericssons come-back

MediaWatch

Ericssons alliance med japanske Sony, der, med dets målrettede fokus på forbrugerne, har haft stor succes med markedsføring af nye produkter, kan betyde en frisk start for Ericsson, skriver Reuters.
Verdens største producent af udstyr til mobiltelefon netværk, Ericsson, tabte i april måned tredjepladsen på verdensranglisten over mobiltelefonproducenter til tyske Siemens, efter finske Nokia og amerikanske Motorola på første- og andenpladsen.

Alliancen mellem Ericsson og Sony starter 1. oktober, og selskaberne har ambitioner om at lancere de første mobiltelefoner i anden kvartal 2002, hvor 3G mobiltelefoni netop forventes at blive udbredt på det europæiske marked. Samarbejdet vil også producere GPRS mobiltelefoner, som forventes at blive forgængeren for 3G med højere hastigheder og always-on funktionalitet.

Ericsson har allerede tabt 2G markedet, men dets målrettede vægt på udvikling af 3G og til en vis udstrækning GPRS kan betyde en ny chance for Ericsson, mener Mika Paloranta, der er analytiker ved mæglerfirmaet Aros Maizels i Finland.

Analytikere er enige om, at Ericssons problemer med økonomien i mobiltelefon divisionen og det nedadgående marked er symptomatisk for hele mobiltelefonbranchen på grund af branchens fokusering på teknologien frem for forbrugernes behov og ønsker.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu