Microsofts tv-software får premiere

MediaWatch

Det portugisiske kabel-tv-selskab Cabo kan snart tilbyde sine seere mulighed for at handle og lave bankforretninger via tv-skærmen. Cabo, som den amerikanske gigant investerede næsten 39 millioner dollar i for to år siden, bliver dermed det første i verden, som laver interaktivt tv med software fra Microsoft.

Men selskabet er bare et blandt flere, som Microsoft har investeret i, i et forsøg på at kick-starte sin tv-satsning, skriver Wall Street Journal. Microsoft foretog efterfølgende en langt større investering på fem milliarder dollar i amerikanske AT&T, med det formål at fremstille og distribuere 7,5 millioner set top-bokse, der skulle køre på Microsofts software til interaktivt tv.

Den software, som Cabo nu tager i brug skulle lanceres sidste efterår af hollandske UPC, men Microsoft kunne ikke levere til tiden. UPC tester nu løsningen sideløbende med et system fra Liberate Technologies. AT&T har også annonceret, at de tester Liberates system.

TV Cabos lancering af Microsoft-systemet skal således ses som et bevis på, at software-løsningen virker, siger Mark Le Goy, marketingchef for Microsoft TV i Europa. Hvis lanceringen er vellykket, vil Microsoft kunne bruge succesen som løftestang for yderligere engagementer.

- Men Microsofts tv-software har ikke desto mindre skuffet selskabets oprindelige partnere på tv-området, siger Josh Bernoff, analytiker hos Forrester Research. Foruden de forsinkelser, som løsningen har været udsat for, mener partnerne også, at Microsofts tv-software er for kompliceret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu