Nokia øger markedsmål

MediaWatch

Nokia øgede i første kvartal 2001 dets globale markedsandel til 37 procent og meddelte i den forbindelse, at det forventede at nå 40 procent i nær fremtid. Men den finske mobilproducent stiller sig sandsynligvis ikke tilfreds med det.

Jorma Ollila, der er chief executive for Nokia, mener ikke det er umuligt, at Nokia på længere sigt vil indtage en markedsandel på mere end 40 procent, hvis selskabet formår at vinde tilstrækkelig fodfæste på det koreanske og japanske marked, skriver Financial Times.

Jorma Ollila fremførte forventningerne i fredags i Frankfurt under Nokia's årlige investor roadshow. Den nye melding fra Nokia kommer på et tidspunkt, hvor ikke mindst mobiltelefon branchen er ramt af den generelle nedgang i den globale økonomi og bristede forventninger til fremtidens 3G mobiltelefoni.

Nokia forventer desuden at bevare dets sunde profitmargin for mobiltelefon delen under hele overgangsperioden til 3G, oplyser Jorma Ollila. Nokia formåede i første kvartal at holde en profitmargin på 21 procent for mobiltelefon divisionen og er dermed den eneste producent i branchen, som formår at tjene godt på mobiltelefoner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu