Mobilselskaber kan holde på kunder

MediaWatch

Fra 1.juli skal det ifølge loven om nummerportabilitet være muligt at beholde sit mobiltelefonnummer, selv om man skifter til et andet mobilselskab. Men mobilselskaberne vil fortsat kunne gøre det besværligt for kunderne at få låst koden til telefonen op.

Mobiltelefonernes simlås eller operatørlås betyder, at forbrugeren ikke kan bruge telefonen hos et andet telefonselskab, før den er låst op af det telefonselskab, der solgte den første gang. Låsen bliver indkodet i telefonen som en sikring af den abonnementsaftale, man underskriver, når man køber telefonen.

Forbrugeren har ifølge loven ret til gratis at hæve en abonnementsaftale efter seks måneder. Hidtil har forbrugne været tvunget til at skifte telefonnummer, hvis de ville skifte mobilselskab, men fra 1.juli i år skal man ifølge loven kunne beholde såvel sin telefon som sit gamle mobiltelefonnummer, selv om man skifter selskab.

Forbrugerstyrelsens Forbrugerinformationen har købt fire brugte mobiltelefoner og forsøgt at få dem løst af deres spærring hos Sonofon, Mobilix, Telia og TDC. I to tilfælde har forsøget på at fjerne operatørlåsen på telefonen taget næsten halvanden måned, og telefonerne er stadig låst. I de to andre tilfælde gik det hurtigt og problemfrit.

Mobiltelefonselskabernes system med abonnementsbinding og simlås i forbindelse med salg af nye telefoner ser imidlertid ikke ud til at blive ændret som resultat af den nye lov, konkluderer Søren Dilling fra Forbrugerstyrelsen.

For eksempel meddeler den største operatør i Danmark, TDC, at man vil fortsætte med at sælge de fleste telefoner med simlås og et abonnement, der binder kunderne til lovens maksimumsgrænse på seks måneder. Søren Dilling forventer dog, at de nye regler vil lægge et større pres på mobilselskaberne, om at ændre den gældende praksis.

Andet trin af loven om den fri nummerportabilitet's i alt tre trin træder i kraft 1.juli, hvor telefonnumre bliver forbrugernes ejendom.

Førte trin trådte i kraft 15.oktober 1999, hvorefter forbrugeren kan beholde sit fastnet nummer, selv om man flytter.

Tredje og sidste trin træder i kraft 1.april næste år og vedrører nummerportabilitet mellem fastnet og mobilnet. Tredje trin indebærer, at forbrugere kan flytte sit telefonnummer med, uanset om man benytter fastnet eller mobilnet. Samtidig kræver loven, at kunderne gøres opmærksom på minutprisen inden samtalen, idet man til den tid ikke umiddelbart kan se, om man ringer til en fastnettelefon eller en mobiltelefon.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu