MTV integrerer website og tv-kanaler

MediaWatch

Undersøgelser har vist, at mange af MTV's unge seere kommunikerer på nettet samtidig med, at de ser musik-tv. Det giver mulighed for at planlægge et sammenhængende indhold på tv-kanaler og website, så brugerne kan dirigeres fra det ene sted til det andet. Og således at alle tre platforme kan sælges til de samme annoncører, skriver New York Times.

Blandt de nye tiltag er en plan om at gå livstruede Napster i bedene ved - mod betaling - at tilbyde MTV-brugerne førstehåndsadgang til ny musik. En anden ide er at tilføje en IMS (instant messaging service) på MTV-websitet. Samtidig vil MTV i højere grad vende tilbage til det oprindelige koncept om at fokusere på musik-indhold.

Ifølge Reuters kan MTV snart imødese konkurrence fra AOL Time Warner, der har planer om at lancere sin egen tv-musikkanal. Den går muligvis i luften allerede senere på året. En af grundlæggerne af MTV, Bob Pittman, der nu indgår i direktionen hos AOL Time Warner, skal efter sigende stå i spidsen for projektet.

Det er ikke første gang, at andre kabel-selskaber udfordrer MTV. Turner Broadcasting forsøgte sig med Cable Music Channel i 1984, men kanalen brændte hurtigt ud. MuchMusic, der blev lanceret i 1994, hænger stadig på, men er kun tilgængelig i 18 millioner hjem.

MTV kan til sammenligning modtages i 78 millioner hjem i USA, og kanalen er gået otte procent op i første kvartal i år, når man måler i seere per minut.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu