T-Online vil være mediehus
I dag stammer det meste af T-Onlines omsætning fra levering af Internet til abonnenter - et forretningsområde med lille profitmargin. Analytikere har derfor efterlyst en forbedring af indhold og e-commerce tilbud på T-Onlines website, som vil kunne bidrage til selskabets omsætning og øge profitmargin, skriver Reuters.
Ifølge administrerende direktør Thomas Holtrop fra T-Online vil 30 procent af den samlede omsætning i år 2004 stamme fra webbaserede tjenester og annonceindtægter, mod 14 procent forrige år. T-Onlines nye fokus på webtjenester kommer i en tid, hvor det europæiske reklameforbrug er for nedadgående og konkurrencen blandt Internet Service Providers er stærkt stigende.
Ifølge analytikerne vil nedgangen i annoncemarkedet fremskynde den igangværende konsolidering af Internet-sektoren, hvor kun de største vil overleve på længere sigt, og den menes blandt andet at blive ISP'erne.
Tyske T-Onlines nærmest konkurrent i Europa på ISP-markedet er italienske Tiscali, som har proklameret, at det vil gøre hvad end det kræver at blive Europas nummer et.