Amazon reducerer produktportefølje

MediaWatch

Det Seattle-baserede selskab har i forvejen i gang med at afskedige 1.300 medarbejdere svarende til 15 procent af dets stab for at reducere omkostningerne. Nu oplyser selskabets chief executive Jeff Bezos i en offentliggjort memo, at Amazon vil ophøre med at sælge uprofitable produkter, skriver Reuters.

Ifølge en talskvinde fra Amazon, Patty Smith, har Jeff Bezos i en e-mail til selskabet redegjort for en række planer for fremtiden, og hvordan produktporteføljen kunne blive overskudsgivende. Bezos går dog ikke i detaljer med hensyn til, hvilke produkter der bør bortskæres, men analytikere har kritiseret Amazon for at have ekspanderet langt ud over selskabets kernevirksomhed indenfor bøger, musik og videoer. Alle disse tillægsprodukter er omkostningskrævende at lagerhåndtere og udsende, påpeger kritikerne.

Analytikeren Adam Hamilton fra McAdams Wright Ragen, roser Amazon for de nye tiltag. Ifølge Hamilton sælger Amazon netop rigtig mange varetyper og i betragtning af Internet-situationen i øjeblikket, er det ikke den mest ulogiske ting at bortskære de varer, som ligger udenfor kernevirksomheden, anbefaler Hamilton.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu