MTV indtager igen Japan

MediaWatch

Viacom datterselskabet MTV Networks lancerede i denne måned dets japansk-sprogede TV-station, MTV Japan. Her har MTV en ambition om at øge antallet af abonnenter til TV-stationens programmer fra nuværende 2,8 millioner abonnenter til omkring fem millioner, og det skal ske indenfor de næste 12 måneder.

Strategien herfor er at målrette stationen til de yngre TV-seere ved at producerer programmer som indeholder både japanske og vestlige musikvideor samt et antal lokale programmer.

Teiichi Takenaka, der er president og chief executive officer hos MTV Japan, står også for MTV's japanske Internet operationer, oplyser, at Internet tjenester vil spille en væsentlig rolle for MTV's strategi i Japan. Det gælder ikke mindst den næste generations Internet mobiltelefoner, hvor japanske mobiloperatører som NTT DoCoMo har planer om at udbyde tjenester, der gør det muligt at downloade videofilm til mobiltelefonen.

Introduktionen er MTV's andet forsøg på at indtage det japanske marked. MTV indgik i 1990 en licensaftale med elektronikproducenten Pioneer Corporation, men det samarbejdsforhold ophørte i 1998.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu