DoubleClick sænker forventningerne

MediaWatch

Selskabet kommer ud af fjerde kvartal med et resultat, der er bedre end analytikernes forventninger. Omsætningen fra reklamesalg på Internettet forventes imidlertid at blive 25 til 30 procent lavere i 2001 i forhold til året før, fordi man ikke længere har CMGI's AltaVista som klient, meddeler det New York baserede DoubleClick ifølge Reuters.

Virksomheder, som baseres på online reklamekampagner, er ramt af krisen blandt de mange dot-com virksomheder, der tidligere har spenderet store beløb på at profilere sig på Internettet. DoubleClick's meddelelse om negative forventninger til 2001 er i overensstemmelse med onsdagens meddelelse fra Internet portalen Yahoo, hvis indtægter i høj grad stammer fra at sælge reklameplads.

DoubleClick forventer at selskabets profit for hele året vil blive mellem 7 og 9 cents per aktie, hvilket er noget lavere end de 11 cents per aktie, som analytikere fra First Call/Thomson Financial tidligere har forudsagt.

Nettofortjenesten for fjerde kvartal 2000 blev ifølge DoubleClick 216.000 dollar eller nul cents per aktie, sammenlignet med et tab på 1,78 million eller to cents per aktie året før. Omsætningen for fjerde kvartal steg 41 procent i forhold til året før til 132,3 millioner dollar, hvilket var noget højere end DoubleClicks eget forecast på mellem 126 og 129 millioner dollar.

DoubleClick's aktier faldt over ni procent i værdi til en lukningskurs på 11-1/4 dollar forud for, at resultaterne blev offentliggjort, og rettede sig noget op under eftersalgs handlen til 12-7/8 dollar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu