Succes for norsk browser

MediaWatch

Indtil for en måned siden kostede det penge at downloade den norske browser. Men med introduktionen af Opera 5 gjorde virksomheden Opera Software sin internet-browser gratis - på linie med Microsoft og Netscape. Siden da har altså to millioner internet-brugere valgt at downloade den norske browser, som nu i stedet tjener penge ved at have en bannerannonce øverst i browserens skærmbillede, skriver dn.no.

Salgs- og marketingdirektør fra Opera Software, Rolf Assev, mener at cirka 25 procent af alle Opera-brugere er kommet til efter introduktionen af den nye browser og peger på, at den norske browser er blevet omtalt såvel i New York Times som i Washington Post og Business Week. Firmaet er dog overrasket over den hurtige udvikling men tror, at det hænger sammen med, at Netscape's nye browser ikke har fået en lignende varm modtagelse af anmelderne.

Det er Opera Software's målsætning at få fire til fem millioner brugere i løbet af 2001, hvilket firmaet blandt andet håber at opnå via aftaler om, at browseren skal distribueres i 10 millioner eksemplarer som et tillæg til datablade verden over. Endvidere satser firmaet på at opnå aftaler med portaler og internet-udbydere.

Browseren udvikles endvidere løbende i forskellige sprogudgaver, herunder en kinesisk udgave.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu