New York Times afskediger 17 procent

MediaWatch

Afskedigelsen af de i alt 69 medarbejdere ved New York Times' Internet division er den seneste i rækken af krisemeldinger fra online nyhedsbranchen, der for alvor er begyndt at mærke konsekvenserne af det vigende online-reklame marked, skriver Financial Times. Mediegiganten News Corporation meddelte i fredags, at selskabet i forbindelse med reorganiseringen af dets Fox Internet division ville bortrationalisere 200 stillinger.

Internetreklame markedet steg signifikant fra 1999 til 2000 men faldt 6,5 procent fra anden til tredje kvartal, viser en opgørelse fra Internet Advertising Bureau. Indtægterne faldt fra 1,99 milliarder dollar i tredje kvartal fra 2,12 milliarder i anden kvartal, og det fald var det første fald siden Internet Advertising Bureau begyndte sine opgørelser i 1996.

New York Times Digital (NYTD), som blandt andet driver NYTimes.com og Boston.com, er en division under New York Times Company.

NYTD øgede i oktober måned omsætningen med 98 procent i forhold til samme måned året før, fra 6,1 millioner dollar til 12,1 millioner. Selskabet øgede omsætningen i de første ni måneder af 2000 med 148 procent, i forhold til de første ni måneder af 1999, men fik et negativt driftsresultat på 46,2 millioner dollar, som følge af nyansættelser samt stigende pr- og reklameomkostninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu