Net annoncer vinder markedsandele
Ifølge amerikanske e-Marketer er vækstraterne for henholdsvis online annoncering og traditionel annoncering ensbetydende med, at online annoncering vil udgøre en stigende andel af den totale annoncevolumen.
Mens online annoncering i 1999 udgjorde 1,6 procent af den samlede annoncering, vil denne andel i 2005 stige til over 10 procent.
eMarketer henviser til, at der i 2000 vil være en vækst på 97 procent for annoncering via Internettet. Det er et fald på knap 20 procent i forhold til 1999, hvor væksten var på 116 procent.
Imidlertid er der fortsat tale om en vækstrate, som er højere end i de fleste andre industrier. e-Marketer forudser endvidere, at væksten vil være faldende i løbet af de kommende år og i 2005 vil være på 23 procent. Den gennemsnitlige vækst fra 1997 til 2005 vil således være på 67 procent.
På trods af de faldende vækstrater vil online annoncering ifølge e-Marketer vinde markedsandele i forhold til offline annoncering. Det skyldes først og fremmest, at traditionel markedsføring har en langt lavere vækstrate. For eksempel voksede traditionel markedsføring i 1999 med seks procent, hvilket i 2000 forventes at falde til to procent.
Den gennemsnitlige vækstrate fra 1997 til 2005 vil være 4,6 procent, hvilket er 15 gange lavere end væksten for online annoncering.