Aviser taber til nettet
En af Norges største løssalgsaviser, Dagbladet AS, der blandt andet ejes af Orkla, har i løbet af det sidste år, mistet 125.000 læsere. Det Schibsted ejede Verdens Gang AS, har ligeledes oplevet en nedgang i antallet af læsere, men ikke så drastisk som Dagbladet, skriver digitoday.
Tilsammen har de to aviser, siden oktober i fjord, mistet cirka 41.000 daglige købere, eller ifølge tal fra norske Gallup, 178.200 læsere. Dagbladets oplag er faldet til 177.300 i oktober, i forhold til et gennemsnitligt oplag, i foråret, på 207.000 aviser.
I forhold til oktober sidste år, er oplaget på Dagbladet faldet 12,5 procent. Verdens Gangs har oplevet et fald i salget af løssalgsaviser på 14.700 i forhold til året før og havde i oktober et oplag på 371.900 daglige solgte aviser. Antallet af læsere er faldet med 53.000 læsere.
Ifølge den norske medieforsker Sigurd Høst, er det første gang i nyere tid, at der observeres et så stort fald i oplaget og afsætningen af løssalgsaviser. Verdens Gang har mistet færre læsere end Dagbladet og sidder i dag på 70 procent af markedet. Det samlede fald i interessen for aviser, vurderes dog at være relateret til internetavisernes øgede antal læsere.